VÅR PEDAGOGIK

 

En unik transformativ lärmiljö

 

Pedagogiskt ramverk

Vår pedagogik vilar på att främja både akademiskt lärande och personlig och själslig utveckling. Vi erkänner och stödjer varje individs unika behov och potential och strävar efter att skapa en lärandemiljö som öppnar för transformation i flera dimensioner.
Psykosyntesakademins pedagogik ska vara särskiljande jämfört med andra liknande utbildningar. Här samlar vi de principer och riktlinjer som tillsammans med vårt etiska ramverk och vår utbildningsplan skapar och styr vår unika utbildning och  lärandemiljö.

Vår pedagogik vilar på fem områden

1. Transformativt lärande

2. En integrativ syn och syntes i teori och praktik

3. En helhetssyn på människan

4. Gruppens roll i lärandet

5. Livslångt lärande och engagemang i världen

 

Vår verksamhet är ackrediterad och väl förankrad i forskning och beprövad erfarenhet. Utbildningarna leds av ett internationellt, välutbildat lärarteam. Oavsett längd är varje kurs innehållsrik. Utbildningen till Diplomerad Psykosyntesterapeut tar exempelvis fyra år och omfattar 1 400 timmar, plus egen studietid.

Vi har ett öppet förhållningssätt. Psykosyntesen är en modell som bygger på idén att allt kan utvecklas, även våra egna teorier och metoder. Därför är det viktigt för Psykosyntesakademin att följa framstegen inom andra inriktningar av psykologi, psykoterapi och mänsklig utveckling. När det finns möjlighet att höja kvaliteten på vår verksamhet ytterligare, ska vi göra det.

Det vi gör är utvecklande. Vi arbetar med utveckling, inte med vård. Tillsammans med kursdeltagare, terapeuter och våra bokläsare stärker vi psykisk, existentiell och själslig hälsa med psykosyntesen som metod. Det yttersta målet för vårt gemensamma utvecklingsarbete är ett hållbart samhälle.