Psykosyntesakademin
Vi är en stiftelse som grundades år 1989
Psykosyntes-
akademin
Vi är en stiftelse som grundades år 1989

Psykosyntesakademin bildades 1989, som en stiftelse. Det innebär att verksamheten drivs utan ekonomiskt vinstintresse. Pengar som inte går till löner, hyra och andra omkostnader investeras i att utveckla akademin – så att vi kan fördjupa våra kunskaper och dela med oss av dem till så många som möjligt. Vi är Sveriges första institut för inre utveckling och professionellt växande med psykosyntes som grund. Vår verksamhet riktar sig till människor som vill utvecklas av personliga skäl, eller söker kunskap och insikter som stärker dem i sina yrkesroller.
Stiftelsen syfte
Psykosyntesakademin skapades i syfte att med psykosyntesens metoder stödja individer och grupper i deras utveckling, samt att utbilda sina elever på ett sådant sätt att de kan tillämpa psykosyntesen inom olika verksamhetsfält. Psykosyntesakademin förvaltar grundarnas intention – att hela tiden vidareutveckla psykosyntesen teoretiskt och praktiskt.
Vision och mission
Psykosyntesakademins mission
Vi ger själen en plats i nutidens psykologi.
Psykosyntesakademins vision
Vi siktar mot ett hållbart samhälle,
där människan kan skapa ett gott liv.
Tillsammans med vårt nätverk tar vi även sikte på vår gemensamma Vision 2030: Tillsammans för fler dimensioner av psykologi.
Värderingar och principer för vår verksamhet
Gediget
Vår verksamhet är ackrediterad och väl förankrad i forskning och beprövad erfarenhet. Utbildningarna leds av ett internationellt, välutbildat lärarteam. Oavsett längd är varje kurs innehållsrik. Utbildningen till Diplomerad Psykosyntesterapeut tar exempelvis fyra år och omfattar 1 400 timmar, plus egen studietid.
Öppet
Psykosyntesen är en modell som bygger på idén att allt kan utvecklas, även våra egna teorier och metoder. Därför är det viktigt för Psykosyntesakademin att följa framstegen inom andra inriktningar av psykologi, psykoterapi och mänsklig utveckling. När det finns möjlighet att höja kvaliteten på vår verksamhet ytterligare, ska vi göra det.
Kunskapsbaserat
Psykosyntesakademins undervisning bygger på forskning och beprövad erfarenhet. Men vår pedagogik innebär också att studenten skaffar en personlig relation till varje ämne. Den direkt levda erfarenheten tillför en dimension till teoretisk och akademisk kunskap.
Utvecklande
Vi arbetar med utveckling, inte med vård. Tillsammans med kursdeltagare, terapeuter och våra bokläsare stärker vi psykisk, existentiell och själslig hälsa med psykosyntesen som metod. Det yttersta målet för vårt gemensamma utvecklingsarbete är ett hållbart samhälle.
Syntes
Vi arbetar med att skapa jämvikt mellan motsatta krafter. Det sker genom syntes, inte kompromiss.

Verksamhet
Stiftelsen startade sin utbildningsverksamhet 1989 och har utan avbrott bedrivit den sedan dess. Förlagsverksamheten startade 2006.
LÄS MER OM UTBILDNINGAR»
LÄS MER OM FÖRLAGSVERKSAMHETEN»
Stiftelsen för Margo Russells minne
Möt vår systerstiftelse, Stiftelsen för Margo Russells minne, som hedrar minnet av Psykosyntesakademins första rektor genom att uppmärksamma viktiga bidrag till psykosyntesens utveckling.

Stiftelsen historia
1989-2000
Året var 1989 och för första gången i Sverige bjöd en grupp pionjärer in till workshop i psykosyntes. De kallade sig Nytänkarna och hade hittat psykosyntesen i London. Intresset var stort och strax därefter grundade Göran Wiklund och Kerstin Nordin Stiftelsen Psykosyntesakademin.
Psykosyntesakademins första rektor var Margo Russell. Hon hade en bakgrund från den internationella bank- och finansvärlden där hon innehade olika befattningar inom Bank of New York, Citibank och sedermera dess World Banking Group i Amsterdam. När hon i början av 1980-talet kom i kontakt med psykosyntes och utbildade sig till psykosyntesterapeut vid the Psychosynthesis & Education Trust i London med bland annat fördjupning av studier vid The Institute of Family Therapy och The Tavistock Institute Observation Program, så kom det att prägla hennes fortsatta yrkesliv. Med ena foten i erfarenheter från näringslivet och andra foten i psykologins värld, så var hon synnerligen lämpad att etablera den hållbara stiftelse som Psykosyntesakademin har visat sig vara. Hon hade förståelse för de utmaningar som professionella människor möter i sina olika verksamheter och organisationer, vare sig det var från den hjälpande professionen eller från myndigheter och näringsliv. Hon hade också förmågan att skapa bort det yttre och nå kärnan i det som var människans egen kraft och förmåga att bli den hen var ämnad att bli.
Margo undervisade själv som lärare och blev handledare åt flera av dagens svenska lärare. Hon värvade psykosynteslärare på europeisk toppnivå till Psykosyntesakademin, vilket innebär att vi idag har mycket djupa och goda relationer med bland annat L’Istituto di Psicosintesi och SIPT i Florens samt The Psychosynthesis Trust i London. Margo initierade också ett lärlingsprogram där flertalet av dagens seniora svenska lärare ingick.
Margo Russell ledde Stiftelsen fram till hösten 2000 då hon lämnade över tjänsten som rektor och verksamhetschef till Fredrik Lundh. Margo kvarstod i styrelsen fram till sin död 2001.
2000-2005
Fredrik Lundh var rektor mellan åren 2000-2005. Fredrik är legitimerad psykoterapeut, diplomerad psykosyntesterapeut och handledarutbildad. Han har arbetat som psykosyntesterapeut sedan 1992 och som lärare och kursledare vid Psykosyntesakademin sedan 1998. Fredrik har också egen praktik som terapeut och handledare.
Fredrik initierade skapandet av vår förlagsverksamhet och verkställde översättning från italienska till svenska av Roberto Assagiolis huvudverk Psykosyntes och Om Viljan samt översättning av Molly Young Browns Det utvecklande Självet. Fredriks gedigna kunskap och engagemang löper som en röd tråd genom utbildningarna än i dag.
2005-2009
Efter Fredrik tillträdde Malin Henriksson-Pratt som rektor och verksamhetschef mellan åren 2005-2009. Malin var också diplomerad psykosyntesterapeut och idag arbetar hon som fristående konsult inom personlig utveckling.
2009-2014
Efter Malin tillträdde Eva Falck som rektor och verksamhetschef åren 2009-2014. Evas bakgrund var som rektor och ledare i olika internationella verksamheter. Eva arbetar idag inom olika internationella projekt.
2014-2016
Därefter tillträdde Jens Holmström som rektor. Jens bakgrund var inom IT och försvaret. Han är också diplomerad psykosyntesterapeut och fortsätter idag att arbeta med individer och grupper.
2016-2019
Under åren 2016-2019 var Ann Marie Lamb rektor. Ann Maries bakgrund är som personalchef och organisationsutvecklare och senare även diplomerad psykosyntesterapeut och handledare i egen praktik.
2019-
Sedan 2019 leds verksamheten av rektor Erik Hedblad, diplomerad psykosyntesterapeut och coach.